رابطه دین و تمدن در اندیشه مالک بننبی
نویسندگان
چکیده مقاله:
رابطه دین با تمدن و نقش دین در پیدایی یا توسعه تمدنها، موضوعی است که در اندیشه بسیاری از نظریهپردازان و مورخان و برخی از دینپژوهان انعکاس یافته و طیف متنوعی از صاحبان دیدگاههای موافق و مخالف را در برگرفته است. این نوشتار تلاشی است برای واکاوی نسبت دین با تمدن در اندیشه مالک بننبی، اندیشمند معاصر الجزایری. وی از معدود اندیشمندان مسلمانی است که نقطه ثقل مطالعات و آثار خود را بر موضوع تمدن قرار داده و از نقش دین در تمدن و رابطه این دو با یکدیگر سخن گفته است. به عقیده بننبی، عناصر تشکیلدهنده یک تمدن عبارت است از: انسان، خاک و زمان. اما نکته اساسی این است که صرف وجود عناصر این سهگانه الزاما به ایجاد تمدن نمیانجامد، بلکه برای به وجود آمدن تمدن نیاز به «ترکیبکننده» یا «خمیرمایه تمدنی» است که این خمیرمایه در ترکیب عناصر سهگانه یاد شده با یکدیگر اثرگذار است. تحلیل تاریخی نشان میدهد خمیرمایهای که همواره با ساخت و ساز تمدن همراه بوده، «اندیشه دینی» است. اندیشه دینی روح را در این عناصر بر میانگیزاند و از ترکیب آنها با یکدیگر محصولی به نام تمدن پدید میآورد. اگر چه پیدایش تمدن منوط به اراده انسان تمدنی است، این اراده جز با ایمان آدمی به عقیدهای که خواهان تلاش در تمدن است بهدست نمیآید؛ این انگیزه و تلاش چیزی است که «اندیشه دینی» در بالاترین سطح، به انسان میبخشد و تمدن حاصل مواجهه انسان با خاک در مدت زمانی مشخص و در سایه «اندیشه دینی» است.
منابع مشابه
رابطه دین و تمدن در اندیشه مالک بن نبی
رابطه دین با تمدن و نقش دین در پیدایی یا توسعه تمدن ها، موضوعی است که در اندیشه بسیاری از نظریه پردازان و مورخان و برخی از دین پژوهان انعکاس یافته و طیف متنوعی از صاحبان دیدگاه های موافق و مخالف را در برگرفته است. این نوشتار تلاشی است برای واکاوی نسبت دین با تمدن در اندیشه مالک بن نبی، اندیشمند معاصر الجزایری. وی از معدود اندیشمندان مسلمانی است که نقطه ثقل مطالعات و آثار خود را بر موضوع تمدن قر...
متن کاملدین سالاری؛ کانون اندیشه و تمدن در ایلام باستان
تمدن ایلام از لحاظ جغرافیایی، منطقه جنوب غرب ایران را شامل میشود. این تمدن در مدتهای مدید در برابر تهاجمات بیپایان ملل بینالنهرین ایستادگی کرد و در نهایت به دست آشور بانیپال فرمانروای آشوری از بین رفت. در این مقاله سعی بر آنست تا با توجه به آثار و شواهد باستانشناختی که از این تمدن باقی مانده، به بررسی تاثیرات دین، در روند تحول هنر و فرهنگ ایلامی پرداخته شود و به نوعی حضور و سیطره دین در ذای...
متن کاملدین سالاری؛ کانون اندیشه و تمدن در ایلام باستان
تمدن ایلام از لحاظ جغرافیایی، منطقه جنوب غرب ایران را شامل میشود. این تمدن در مدتهای مدید در برابر تهاجمات بیپایان ملل بینالنهرین ایستادگی کرد و در نهایت به دست آشور بانیپال فرمانروای آشوری از بین رفت. در این مقاله سعی بر آنست تا با توجه به آثار و شواهد باستانشناختی که از این تمدن باقی مانده، به بررسی تاثیرات دین، در روند تحول هنر و فرهنگ ایلامی پرداخته شود و به نوعی حضور و سیطره دین در ذای...
متن کاملدین سالاری؛ کانون اندیشه و تمدن در ایلام باستان
تمدن ایلام از لحاظ جغرافیایی، منطقه جنوب غرب ایران را شامل می شود. این تمدن در مدتهای مدید در برابر تهاجمات بی پایان ملل بین النهرین ایستادگی کرد و در نهایت به دست آشور بانیپال فرمانروای آشوری از بین رفت. در این مقاله سعی بر آنست تا با توجه به آثار و شواهد باستان شناختی که از این تمدن باقی مانده، به بررسی تاثیرات دین، در روند تحول هنر و فرهنگ ایلامی پرداخته شود و به نوعی حضور و سیطره دین در ذای...
متن کاملرابطه دین و سیاست در اندیشه سیاسی خواجه طوسی
چکیده این مقاله ارتباط یا عدم ارتباط دیانت و سیاست در اندیشه خواجه طوسی را در کتاب سیاست نامه بررسی میکند. سوال اصلی مقاله این است که رابطه بین دین و سیاست در نظام فکری خواجه چگونه سامان یافته است؟ در پاسخ به سوال مذکور فرضیه مقاله این است که در اندیشه خواجه بین دین و سیاست یک ارتباط مستقیم وجود دارد؛ به طوریکه خواجه در تبیین دیدگاه خود در خصوص ارتباط سیاست و دیانت به آیات قرآنی ت...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 9 شماره 2(پیاپی 18 پاییز و زمستان1392)
صفحات 163- 191
تاریخ انتشار 2014-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023